2018-09-28
Studenckie Koło Naukowe Prawa Farmaceutycznego wystosowało pismo do Prezesa URPL w sprawie reklamy kierowanej do dzieci produktów mających zastosowanie w ochronie zdrowia. Z wykonanej w tym roku w Zakładzie Prawa Medycznego i Farmaceutycznego GUMed pracy magisterskiej pt. „Prawne i etyczne aspekty reklamy produktów stosowanych w populacji pediatrycznej” wynika, że istnieje silna korelacja pomiędzy czasem spędzanym przez dzieci na oglądaniu telewizji (a co za tym idzie reklam) a wywieraniem przez nie nacisku na rodziców podczas wizyt w aptece w celu nabycia produktu. Ponad połowa dzieci (51%) największą uwagę zwraca na występującą w reklamie melodię lub piosenkę. W 39% przypadków rodzice nie byli w stanie określić, czy wpływ reklamy na dziecko jest pozytywny czy negatywny.
Mając na względzie przestrzegania podstawowych praw przysługujących dzieciom skierowano zapytanie, czy URPL zamierza włączyć się w inicjatywę zmian w ustawodawstwie polskim. Dotyczy to zwłaszcza wprowadzenia zakazu udziału dzieci w reklamie w oparciu o kodeks pracy oraz wprowadzenia restrykcyjnych regulacji w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz ustawie o wyrobach medycznych, które wzmocnią ochronę prawną dzieci.
Pismo do Prezesa URPL (plik pdf, 198 kB)
Odpowiedź Prezesa URPL (plik pdf, 580 kB)