2018-09-28
Studenckie Koło Naukowe Prawa Farmaceutycznego wystosowało pismo do Rzecznika Praw Dziecka w sprawie reklam skierowanych do dzieci produktów mających zastosowanie w ochronie zdrowia. Z wykonanej w tym roku w Zakładzie Prawa Medycznego i Farmaceutycznego GUMed pracy magisterskiej pt. „Prawne i etyczne aspekty reklamy produktów stosowanych w populacji pediatrycznej” wynika, że istnieje silna korelacja pomiędzy czasem spędzanym przez dzieci na oglądaniu telewizji (a co za tym idzie reklam) a wywieraniem przez nie nacisku na rodziców podczas wizyt w aptece w celu nabycia produktu. Ponad połowa dzieci (51%) największą uwagę zwraca na występującą w reklamie melodię lub piosenkę. W 39% przypadków rodzice nie byli w stanie określić, czy wpływ reklamy na dziecko jest pozytywny czy negatywny.
Mając na względzie przestrzegania podstawowych praw przysługujących dzieciom skierowano zapytanie, czy RPD zamierza włączyć się w inicjatywę zmian w ustawodawstwie polskim. Dotyczy to zwłaszcza wprowadzenia zakazu udziału dzieci w reklamie w oparciu o kodeks pracy oraz wprowadzenia restrykcyjnych regulacji w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz ustawie o wyrobach medycznych, które wzmocnią ochronę prawną dzieci.
Pismo do Rzecznika Praw Dziecka (plik pdf, 116 kB)
odpowiedź Rzecznika Praw Dziecka str 1 (plik pdf, 509 kB)
odpowiedź Rzecznika Praw Dziecka str 2 (plik pdf, 234 kB)
Skan pisma od Rzecznika Praw Dziecka do Ministra Zdrowia:
Pismo RPD do MZ str 1 (plik pdf, 579 kB)
Pismo RPD do MZ str 2 (plik pdf, 710 kB)
Pismo RPD do MZ str 3 (plik pdf, 775 kB)
Pismo RPD do MZ str 4 (plik pdf, 602 kB)