Informator o strukturze Uczelni

Rozwiń
Start > Organizacja uczelni  > Podstawowe jednostki strukturalne  > Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej  > Katedra Medycyny Społecznej  > Zakład Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej

Zakład Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej

Katedra Medycyny Społecznej

PROJEKT EDUKACYJNY MED-KOM 4.0


MED-KOM 4.0 – Szkolenie wprowadzające do treści i metod kształcenia z zakresu komunikacji medycznej


Kontakt

W sprawach organizacyjnych: mgr Małgorzata Wojnarowska, mail: wsparcie.dydaktyki@gumed.edu.pl

W kwestiach merytorycznych dotyczących warsztatów: dr hab. Krzysztof Sobczak, mail: krzysztof.sobczak@gumed.edu.pl


Cele projektu
- wprowadzenie do nowego standardu kształcenia w obszarze komunikacji medycznej (Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 29 września 2023 r. poz. 2152)
- wprowadzenie do treści i metod kształcenia w nauczaniu umiejętności komunikacyjnych na WL GUMed

Opis szkolenia
- szkolenie 1 dniowe
- grupy do 16 osób
- 8 godzin dydaktycznych – od 8.00 do 14.00 (w tym: przerwa obiadowa 25 min + 2 przerwy 10 minutowe):
- mini wykład konwersatoryjny, warsztaty, praca w grupach
- materiały dla uczestników
- certyfikat ukończenia szkolenia z zakresu nauczania komunikacji medycznej
- organizacja: Biuro ds. Kształcenia, Zakład Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej
- prowadzący: dr hab. Krzysztof Sobczak
- po ukończeniu szkolenia istnieje możliwość udziału w warsztatach z zakresu rozwoju umiejętności komunikacyjnych (MED-KOM 4.1)
- terminy kursów:

- grupa I (lekarze onkolodzy i pediatrzy) – 26 maja 2025

- grupa II (lekarze onkolodzy i pediatrzy) – 30 czerwca 2025

- grupa III – 15 wrzesień 2025

- grupa IV – 17 listopada 2025

- grupa V (lekarze-dentyści) – 12 grudnia 2025

- grupa VI (lekarze-dentyści) – 19 grudnia 2025

- grupa VII – 19 stycznia 2026 (sala CMI_2/DD/02) – Zapisy na kurs

- grupa VIII – 30 stycznia 2026 (sala B1_2.06) – Zapisy na kurs

- grupa IX – I7 lutego 2026 (sala B1_2.06) – Zapisy na kurs

- grupa X – 24 lutego 2026 (sala B1_2.07) – Zapisy na kurs

- grupa XI – 28 lutego 2026 (sala B1_2.06) – Zapisy na kurs

PROGARAM

BLOK I – SPECYFIKA KOMUNIKACJI MEDCZNEJ

a. Perspektywa i doświadczenia uczestników – uwspólnie obszarów w nauczaniu komunikacji
b. Założenia dydaktyczne i organizacyjne w obszarze nauczania komunikacji medycznej wg. standardu kształcenia zgodnego z aktualnym Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki
c. Organizacja i treści kształcenia w perspektywie nowych standardów

BLOK II – Wprowadzenie do założeń i podstawy psychologicznych uwarunkowań komunikacji

a. Koncepcja logiki działania (Action Logics Framework)
b. Przegląd techniki i narzędzia komunikacyjnych (klaryfikacja, elicytacja, parafraza, model 4 nawyków, asertywność, budowanie motywacji, konsultacje medyczne w perspektywie modelu Callgary-Cambrydge, BBN – protokół EMPATIA, SPIKES, ABCD)

BLOK II – Wprowadzenie do dydaktyki komunikacji medycznej

a. Cele kształcenia w obszarze rozwoju umiejętności komunikacyjny
b. Treści nauczania i efekty kształcenia w ramach nauczania komunikacji medycznej wg. standardu kształcenia zgodnego z aktualnym Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki
c. Przegląd metod i narzędzi dydaktycznych w nauczaniu komunikacji
d. Rola oraz znaczenie oceny i feedbacku w nauczaniu komunikacji
e. Ograniczania i wyzwania w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych – perspektywa studenta i nauczyciela

BLOK VI – Podsumowanie i ewaluacja kursu, zakończenie


MED-KOM 4.1 – Projekt rozwoju kompetencji dydaktycznych lekarzy w obszarze kształcenia umiejętności komunikacyjnych

Cele projektu

- poznanie efektywnych metod i technik kształcenia w nauczaniu umiejętności komunikacyjnych
- rozwój kompetencji dydaktycznych i osobistych
- praktyczny trening rozwoju umiejętności komunikacyjnych – ćwiczenia oparte na prawdziwych sytuacjach, feedback dotyczący zachowań, postaw oraz nawyków działania
- elementy umiejętności radzenia sobie ze stresem i emocjami w sytuacjach trudnych

Opis szkolenia

- szkolenie 1 dniowe
- grupa do 12 osób
- zajęcia od 8.30 do 15.30 (w tym: przerwa obiadowa 12.15-12.40 + 2 przerwy 10 minutowe):
- materiały dla uczestników
- zajęcia prowadzone przez profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem (trener + SP)
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia z zakresu nauczania komunikacji medycznej
- organizacja: Biuro ds. Kształcenia GUMed, Zakład Socjologii i Komunikacji Medycznej
- terminarz: po analizie zapotrzebowania podczas kursu podstawowego
- prowadzący: dr hab. Krzysztof Sobczak, Symulowany Pacjent – Dorota Androsz (Teatr Wybrzeże)

PROGARAM

BLOK I – Wprowadzenie do dydaktyki komunikacji medycznej

a. Cele kształcenia w obszarze rozwoju umiejętności komunikacyjny
b. Psychologiczne uwarunkowań komunikacji – w perspektywie indywidulanej i intraprofesjonalnej

BLOK II – Praktyczny trening rozwoju umiejętności komunikacyjnych

a. Ćwiczenia indywidulane i grupowe z zakresu rozwoju technik komunikacyjnych
[nawiązywanie kontaktu z pacjentem, budowanie relacji opartej na zaufaniu, aktywne słuchanie, nauka parafrazy i odzwierciedlania, dobre praktyki w obszarze obsługi pacjenta, budowanie rozwiązań, motywowanie, radzenie sobie z obiekcjami, radzenie sobie z zastrzeżeniami oraz negatywnymi ocenami, radzenie sobie trudnymi emocjami pacjenta (np. lękiem, niepokojem, agresją), techniki wywierania wpływu w zakresie zmiany negatywnych postaw pacjenta]

BLOK V – Ćwiczenia z symulowanym pacjentem (praca z aktorem)

BLOK VI – Podsumowanie i ewaluacja kursu, zakończenie

Aktualizacja strony: 03.12.2025
Edyta Ciamaga, Agata Janaszczyk, Krzysztof Sobczak