Kierownik dydaktyczny przedmiotu:
dr Sylwia Terech-Skóra
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
dr Janina Książek, dr Sylwia Terech- Skóra, mgr Magdalena Leyk-Kolańczak, mgr Kamila Mazuryk
Metody dydaktyczne:
wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia symulacyjne, praca w grupach, analiza zdarzeń przypadków, dyskusja, rozwiązywanie zadań.
Sposób zaliczenia: zaliczenie bez oceny
Formy zaliczenia: przygotowanie prezentacji multimedialnej: Programu edukacji pacjenta i jego rodziny w zakresie profilaktyki, samokontroli i pielęgnacji,do wyboru: stomii jelitowej, urostomii, rany przewlekłej(owrzodzenia goleni, odleżyn, owrzodzenia w przebiegu zespołu stopy cukrzycowej.
Podstawowe kryteria:
obecność na zajęciach, pozytywna ocena z kolokwium zaliczającego.
Treści programowe
A. Problematyka wykładów:
1. Podstawy leczenia ran
2. Odleżyny
3. Owrzodzenia żylne
4. Oparzenia
5. Leczenie ran przewlekłych w chirurgii urazowej
6. Leczenie ran przewlekłych w torakochirurgii
7. Leczenie ran przewlekłych w chirurgii naczyniowej
B. Problematyka seminariów:
1. Zakażenia ran.
2. Ocena rany owrzodzeniowej – studium przypadku.
3. Opatrunki specjalistyczne.
4. Edukacja pacjentów ze stomią jelitową.
5. Stopa cukrzycowa.
C. Problematyka zajęć praktycznych:
1. Metody oczyszczania ran przewlekłych.
3. Zasady pobierania materiału z rany do badania bakteriologicznego.
4. Nowoczesne opatrunki w praktyce – dobór opatrunku w zależności od oceny rany.
Efekty uczenia się:
Student zna zasady postępowania w nowoczesnych metodach leczenia ran przewlekłych oraz prowadzi edukację zdrowotną chorego i jego rodziny w tym zakresie.